starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

Aktualności O SZKOLE DLA KANDYDATA KIERUNKI KSZTAŁCENIA w roku szkolnym 2021/2022 PROJEKTY DOFINANSOWANE ZE ŹRÓDEŁ UE DLA UCZNIA i RODZICA Kształcenie zawodowe Statut szkoły O patronie Konkursy i olimpiady Z ŻYCIA SZKOŁY Kontakt z nami DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI Wersja kontrastowa

ERASMUS+ PROJEKT 2021 [maj 2021]

A A A

Erasmus+ w „Ogrodniku”. Podsumowanie zagranicznych staży uczniów w ramach projektu „Nowe perspektywy kształcenia zawodowego”

W dniach 16-29 maja 2021 r. uczniowie „Ogrodnika” wzięli udział w mobilności ponadnarodowej, w ramach której odbywali zagraniczne staże w przedsiębiorstwach na terenie Riwiery Olimpijskiej. Dzięki udziałowi w inicjatywie młodzież miała szansę rozwijać kompetencje i umiejętności zawodowe w międzynarodowym środowisku, wzmacniać znajomość języka angielskiego i poznać lepiej Grecję – kraj przyjmujący. 

Mobilność przeprowadzona została w ramach projektu „Nowe perspektywy kształcenia zawodowego” (nr POWERVET-2020-1-PL01-KA102-079746), który finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Inicjatywa zakłada realizację dwóch mobilności.

Pierwsza mobilność ponadnarodowa odbyła się w dniach 16-29 maja br. i wzięła w niej udział młodzież klas: 15 uczniów z Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych oraz 10 uczniów  z Technikum Geodezji. 14-dniowa mobilność objęła: 2 dni podróży, 2 dni programu kulturowego              oraz 10 dni praktyk, zorganizowanych we współpracy z partnerem, OLYMPUS EDUCATION SERVICES Single Member P.C. z siedzibą w Neoi Pori, w wymiarze od 6 do 8 godzin dziennie. Młodzieży towarzyszyli opiekunowie ze szkoły polskiej, a same staże i szkolenia odbywały się pod okiem mentorów z firm i instytucji kraju przyjmującego. 

Zagraniczny staż „geodetów” 

Program stażów, wypracowany w porozumieniu z instytucją partnerską, odpowiadał potrzebom naszych uczniów, a także został przygotowany w zgodności z podstawą programową. W przypadku „geodetów” jego główna tematyka skoncentrowana była wokół kwalifikacji „Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów”. Podczas praktyk realizowanych w greckim przedsiębiorstwie, młodzież kompleksowo poznała realia pracy w zawodzie: od procesu realizacji usługi geodezyjnej, wraz z analizą zapotrzebowania oraz wyborem odpowiednich narzędzi, korzystanie z oprogramowania geodezyjnego i geoportali, planowanie i rozdział zadań, ocena efektów, tworzenie i analizowanie dokumentacji. Oczywiście, kurs merytoryczny oraz prace rozpoczęte zostały od stosownego szkolenia BHP i weryfikacji wzrostu kompetencji młodzieży w tym zakresie. Same praktyki odbywały się w formie zajęć terenowych,  gdzie wykonywano pomiary, doskonaląc umiejętności z zakresu wykorzystywania narzędzi pomiarowych, a także zajęć stacjonarnych – podczas których opracowywali wyniki wykonanych pomiarów, a także sporządzali rysunki i szkice terenowe. Możliwość pracy pod okiem greckich ekspertów pozwoliła młodzieży zwiększać kompetencje, wiedzę i umiejętności w zgodzie  z międzynarodowymi standardami, a także podnosić poziom znajomości języka angielskiego w jego zawodowym wymiarze. Dzięki temu, że uczniowie realizowali zadania w grupach projektowych,  w praktyce uczyli się także współpracy zespołowej, organizacji i przydziału zadań, monitorowania postępów prac. O tym aspekcie nie można zapomnieć nie tylko ze względu na istotna rolę takich kompetencji w dalszej karierze zawodowej młodzieży, ale również z perspektywy minionego roku, podczas którego kontakt z kolegami i koleżankami oraz współpraca grupowa były utrudnione. 

 

Przebieg praktyk w grupie „gastronomicznej”

Zwiększanie kompetencji zawodowych przez poznawanie zdrowej i smakowitej greckiej kuchni? Brzmi świetnie – i tak też było! Podobnie, jak w przypadku Technikum Geodezji, program stażu zagranicznego został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić młodzieży zdobycie doświadczenia w całości obszarów zarządzania obiektem gastronomicznym. Praktyki zrealizowane zostały głównie   w hotelu Sun Beach w miejscowości Platamonas – a uczniowie szkolili się w tutejszej restauracji, kawiarni oraz barze. Uzupełnieniem tej formy były również zajęcia terenowe, w tym wizyta na targu czy w winiarni. Dzięki takiej formule uczestnicy poznali metody i receptury przygotowywania dań kuchni śródziemnomorskiej, poznali ceny produktów lokalnych i w praktyce uczyli się obliczać marże, poznali zasady związane z zaopatrzeniem i magazynowaniem potrzebnych surowców, a także przepisy prawne dotyczące pozwoleń, otrzymania koncesji. Na terenie samej kuchni i restauracji   w ramach zespołów projektowych realizowali praktyki na kolejnych stanowiskach: od obróbki surowców, przez kuchnię i gotowanie, obsługę sali oraz baru, gdzie przeszli szkolenie pod okiem baristy. Zwiększyli także swoje kompetencje w zakresie organizacji pracy małych zespołów.  Ich postępy na bieżąco obserwowali i oceniali greccy mentorzy, dzięki wsparciu których młodzież osiągnęła świetne rezultaty!

Kalimera! Zwiększanie poziomu wielojęzyczności wśród uczestników 

Ważnym celem projektu było zwiększanie poziomu kompetencji kluczowych oraz praktycznej znajomości języków obcych wśród uczniów. Już w trakcie przygotowania do mobilności uczestnicy odbyli kurs języka angielskiego… oraz greckiego, na podstawowym, wstępnym poziomie.                Podczas samych zagranicznych praktyk rozwój językowy został zapewniony przez:

- Codzienną współpracę w zagranicznym środowisku, pod okiem greckich mentorów, dzięki czemu młodzież przełamywała barierę językową oraz poznawała zaawansowane, profesjonalne słownictwo, odpowiednie dla swojej branży,

- Naukę języka greckiego pod okiem mentorów oraz angielskiego – w formie konwersatorium jako dodatkowych zajęć zorganizowanych dla każdej z grup,

- Samodzielne funkcjonowanie w codziennym życiu – podczas wycieczek, zakupów, kontaktów  z obsługą hotelową uczniowie posługiwali się językiem angielskim, a także słownictwem nabytym dzięki kursowi języka greckiego. 

Program kulturowy 

Zwiększaniu kompetencji kluczowych młodzieży sprzyjała realizacja programu kulturowego,  w ramach którego uczestnicy mieli możliwość poznać najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne  tej części Grecji. Według pierwotnych założeń, na wycieczki przeznaczony miał być weekend wolny od zajęć, jednak ze względu na cel uniknięcia kolejek i tłumów, odbyły się one w dni powszednie,  a soboty i niedziele przeznaczone zostały na kontynuację kursów merytorycznych. Ponadto, program kulturowy realizowany był w wybrane popołudnia i wieczory. 

Co znalazło się wśród atrakcji?

- Całodzienny rejs na maleńką, ale bardzo malowniczą wyspę Agia Kiriaki. Rejs odbył się statkiem „Elizabet Cruises” na pokładzie którego na uczniów czekała moc niespodzianek: greckie szlagiery, nauka tańca Zorba oraz poczęstunek, na który złożyły tradycyjne smakołyki. Po przybiciu do brzegów wysepki odwiedziliśmy mało znany wśród zagranicznych turystów, choć wart uwagi monastyr.  Była również chwila na relaks: kąpiel w orzeźwiającej wodzie, do której niektórzy skakali nawet z pokładu statku!

- Zespół monastyrów Meteory. To również była całodzienna wycieczka. Sam kompleks mieści się  na niesamowitym masywie skalnym, od którego pochodzi nazwa: Meteoros znaczy wzniesiony  w górę. Grupy odwiedziły jeden z klasztorów, gdzie uczniowie poznali historię kompleksu oraz zasady, zgodnie z którymi mnisi wiodą codzienne życie na szczytach już od setek lat. Przewodnik  w pasjonujący sposób przedstawił również znaczenie kulturowe i religijne ikon. 

- Stary Pantaleimon, który odwiedziliśmy w trakcie popołudniowej wycieczki po zajęciach.  To kamienne miasteczko o około 200-letniej historii, wzniesione na zboczach masywu olimpijskiego. Mieszczą się tutaj tradycyjne, kamienne domostwa, a młodzież miała okazję odwiedzić również tutejszy kościółek, a także sklepiki z tradycyjnymi wyrobami z koumaro – poziomkowca. Spod koron wiekowych platanów roztacza się tu niesamowity widok na góry i wybrzeże… To zdecydowanie idealne miejsce, by poczuć historycznego ducha Riwiery Olimpijskiej!

- Litochoro i Olimpijski Park Narodowy. Zabytkowe, kamienne miasteczko, chociaż traktowane jako baza wypadowa do Parku, samo w sobie kryje wiele urokliwych zakątków. W Parku Narodowym Olimpu odwiedziliśmy natomiast wąwóz rzeki Enipeas. 

To nie wszystkie miejsca, które odwiedziliśmy – ale te, które zdecydowanie najbardziej zapadły nam w pamięć. Wycieczki obejmowały nie tylko typowe „atrakcje turystyczne”, ale również miejsca,  w których młodzież mogła lepiej poznać współczesne oblicze Grecji czy też jej tradycyjne produkty. Nie mogło więc zabraknąć wizyty np. na targu, którego stragany uginały się od ziół, ryb czy oliwek,  czy w tradycyjnej winiarni. 

To jeszcze nie koniec greckiej przygody!

Chociaż pierwsza zagraniczna mobilność już za nami, projekt „Nowe perspektywy kształcenia zawodowego” wciąż trwa! Przed nami jeszcze jeden staż zagraniczny, w którym udział wezmą uczniowie Technikum Grafiki i Poligrafii Cyfrowej oraz Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych. Jesteśmy już po zakończonej rekrutacji  do projektu. Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych Szkoły oraz naszej strony internetowej, gdzie na bieżąco będziemy relacjonować postępy projektu – a także, jak mamy nadzieję, wkrótce będziemy mogli poinformować o nowych europejskich inicjatywach skierowanych do uczniów!

 

 

REKRUTACJA DO PROJEKTU

Drodzy  uczniowie,

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w rekrutacji do projektu pt. „Nowe perspektywy kształcenia zawodowego”. Przedsięwzięcie realizowane jest  w ramach projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków POWER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Udział we wszystkich działaniach projektowych  jest dla zakwalifikowanych uczestników całkowicie bezpłatny. 

Zakwalifikowani uczniowie będą mieli okazję odbyć dwutygodniowe praktyki zawodowe w Grecji przygotowane przez partnera projektu firmę Olympus Education Services, podczas których będą mogli zwiększyć swoje zawodowe umiejętności, wiedzę oraz zdobyć cenne doświadczenia w międzynarodowym środowisku. 

Rekrutacja do pierwszej mobilności będzie odbywać się w terminie 18.03.2021r. - 25.03.2021r. Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów klas II i III z profili nauczania technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik geodeta  do składania aplikacji w sekretariacie szkoły. 

Szczegóły dotyczące drugiej mobilności (kierunki kształcenia: technik żywienia  i usług gastronomicznych oraz technik grafiki i poligrafii cyfrowej) zostaną podane pod koniec maja 2021 r.

Wszystkie informacje znajdziecie w załącznikach zamieszczonych poniżej. Zachęcamy do uważnego zapoznania się z regulaminem rekrutacji oraz instrukcją prawidłowego wypełnienia formularza zgłoszeniowego. 

W trakcie procesu rekrutacji dodatkowych informacji udzielać Państwu będzie Komisja Rekrutacyjna oraz Koordynator Projektu. 

Załączniki:

Regulamin rekrutacji.pdf

Formularz zgłoszeniowy.doc

Instrukcja wypełniania formularza zgłoszeniowego.pdf

Lista osób zakwalifikowanych do projektu

 

 

W roku 2021 Szkoła będzie realizować projekt „Nowe perspektywy kształcenia zawodowego”, numer POWERVET-2020-1-PL01-KA102-079746. Przedsięwzięcie  jest realizowane w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”      ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.

Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy, umiejętności i kompetencji uczniów kształcących się w naszej Szkole na kierunkach: technik żywienia i usług gastronomicznych (25 uczniów), technik geodeta (10 uczniów), technik grafiki i poligrafii cyfrowej (15 uczniów). Projekt jest skierowany dla uczniów klas drugich i trzecich technikum.

W ramach projektu planujemy organizację dwóch międzynarodowych mobilności, których realizację, w tym przede wszystkim działania zagranicą będzie wspierał Partner Olympus Education Services z siedzibą w Neoi Pori, Grecja. Zachęcamy do wizytacji strony internetowej naszego Partnera (http://www.olympuseducation.com).

W trakcie mobilności, która będzie trwać 2 tygodnie uczniowie będą realizować programy praktyk opracowane przez Szkołę i Partnera, a efekty kształcenia zostaną uznane   w ramach obowiązkowego kształcenia praktycznego. W załączeniu do niniejszej wiadomości przekazujemy poglądowe programy praktyk opracowane na etapie przygotowywania projektu. 

Planujemy realizację 60 godzin praktyk zawodowych przez każdego z uczestników oraz około 30 godzin zajęć przygotowawczych zorganizowanych przez Szkołę przed wyjazdem. Ze względu na panujące obostrzenia i obowiązek zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa uczestników praktyki będą realizowane w formie szkoleń zawodowych zorganizowanych w pracowniach nauki zawodu oraz w formie praktyk w zakładach pracy współpracujących z greckim Partnerem. Zajęcia praktyczne  będą realizowane przez uczniów od poniedziałku do piątku przez około 6-8 godzin dziennie przez dwa kolejne tygodnie. W weekend planowany jest atrakcyjny program kulturowy,  w tym wycieczka do klasztorów w Meteorach oraz rejs statkiem na wyspę Skiathos. 

Wszystkie koszty realizacji projektu, w tym: przygotowanie uczniów do mobilności, transport, zakwaterowanie i wyżywienie, uczestnictwo w zajęciach i praktykach, wycieczki, certyfikacja osiągnięć uczniów będą pokrywane z budżetu projektu. Dodatkowo planujemy przekazanie uczniom kieszonkowego na drobne wydatki. W trakcie pobytu uczniowie i kadra Szkoły zostaną zakwaterowaniu w jednym hotelu o standardzie   4 gwiazdek. Planujemy transport autokarowy zorganizowany przez doświadczonego, międzynarodowego przewoźnika.

W zakresie organizacji pobytu i zapewnienia bezpieczeństwa uczniów Szkoła wykorzysta doświadczenia, które zdobyła w organizacji mobilności        w październiku 2020 roku. Uczniowie, kadra Szkoły oddelegowana do opieki nad uczniami, kadra i współpracownicy zagranicznego partnera będą zobowiązani do przestrzegania reżimu sanitarnego w trakcie zajęć oraz w trakcie całego pobytu. Opiekę nad grupą będzie pełnił również profesjonalny pilot, który będzie gwarantował pełne wsparcie uczestników w kontaktach z hotelem, będzie odpowiedzialny za organizację czasu wolnego oraz planowane wydarzenia kulturowe i wycieczki. Co ważne, każdy z uczniów przed wyjazdem z Polski zostanie przebadany pod kątem COVID-19.

Tak jak wspomnieliśmy na początku w ramach projektu planujemy dwie mobilności. Pierwszy wyjazd mógłby zostać zorganizowany w okresie          od 25.04.2021 r.  – 08.05.2021 r., drugi planujemy już w nowym roku Szkolnym tj. 03.10.2021 r. – 16.10.2021r.  W ramach pierwszego wyjazdu do udziału w nim chcielibyśmy zaprosić uczniów klas drugich i trzecich kształcących się na kierunkach: technik geodezji (10 uczniów i uczennic), technik żywienia i usług gastronomicznych (15 uczniów i uczennic). Żeby wziąć udział w projekcie uczniowie  i uczennice  będą musieli wziąć udział w rekrutacji i przygotować oraz przekazać  w sekretariacie Szkoły bądź drogą elektroniczną dokumentację  wskazaną    przez Szkołę. Uczniowie zakwalifikowani do projektu będą zobowiązani do podpisania umowy na uczestnictwo w projekcie, której wzór zostanie załączony  do dokumentacji rekrutacyjnej. Rekrutacja do pierwszej mobilności zostanie ogłoszona 15.03.2021 roku na stronie internetowej Szkoły.  Zachęcamy do wzięcia w niej udziału.    

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Panią Koordynator Aldoną Charzyńską.

 

Zał.1 Program praktyk. Technik grafiki i poligrafii cyfrowej.

Zał.2 Program praktyk. Technik geodeta.

Zał.3 Program praktyk. Technik żywienia i usług gastronomicznych.

 

 

53728 odwiedzin